Puhu päättäjä puolellesi

Onko pakko, enkö saisi vain keskittyä työhöni?

Ikävä pilata bileet, mutta vastaus on yksiselitteisesti: et.

Kukaan yksilö tässä maailmassa ei tule selviämään hautaan saakka ilman, että joutuu kertaakaan perustelemaan näkökantaansa. Tai jos uskot olevasi sellainen, niin siinä tapauksessa suuntaa internetin vihreämmille laitumille ja sulje tämä ikkuna. Mutta me muut kuolevaiset joudumme vähän väliä tilanteeseen, jossa on ihan pakko saada muut näkemään asiat siitä kulmasta, josta haluamme.

Välillä ”muut” on kehityskeskustelussa pöydän yli meitä tiukasti silmiin tuijottava pomo. Toisinaan se on vastaan inttävä kollega (tai puoliso). Usein se on palaverissa pullavatia kohti kurkottava asiakas, jolla on vahvat mielipiteet mutta vähän tietämystä.

Mitä lasittuneempi katse pöydän toisella puolella on, sitä kylmempi hiki selkäpiitä pitkin valuu norona alas. Mikä on, kun ei faktat riitä? Mitä muuta voin tähän enää muka lisätä?

Aloita näistä näkökulmista ja vinkeistä

Jokainen meistä on joskus jankuttaja

Mitä enemmän kannamme huolta tai turhautumista, sitä todennäköisemmin itse kustakin kuoriutuu jankuttaja. Toistamme itseämme kuulluksi tulemisen toivossa. Jos jankuttaminen ei kuitenkaan tunnu auttavan, mitä kannattaisi tehdä?

Kuka nyt totuudesta voi suuttua?

Totuus sattuu ja hävettää, mikä aiheuttaa tuohtumista, puolustelua ja jopa hyökkäämistä. Siksi ennen kritiikin esittämistä kannattaakin tutkia, kestääkö suhde jo kritiikin, onko taustatyöt tehty tarkasti ja onko sanat aseteltu riittävän hienotunteisesti.

Asiakastyössä luotettavuus rakentuu neljästä osasta

Luotettavuus (trustworthiness) on uskottavuuden (credibility), toimintavarmuuden (reliability) ja läheisyyden (intimacy) summa jaettuna itsekkyydellä (self-orientation). Se selittää, miksi välittäminen on tärkeämpää kuin olla aina oikeassa.

Kaikuluotaa itsellesi lisää tietoa

Kaikuluotaus antaa kuulijan ymmärtää, että en nyt ihan ymmärtänyt tätä. Silti kaiku ei väitä, että toinen olisi selittänyt asian jotenkin huonosti. Se pyytää tarkennusta, mutta samalla jättää avoimeksi sen, mitä lisätietoa tai paljonko vastaajalta odotetaan.

Vakuuta yleisösi seisomalla vakuuttavasti

Olisi tietysti kiva, jos pelkällä puheen sisällöllä olisi väliä. Me emme kuitenkaan luontaisesti luota puhujaan, jonka kehonkieli ei herätä luottamusta ja jonka olemus viestii epävarmuutta. Onni on se, että olemme syntyneet seisomaan vakuuttavasti.

Pieni hetki, prosessoin!

Kun kysymyksen kysyjä ei mistään näe, mikä ajatusten, kalkulaatioiden ja skenarioiden mayhem pääsi sisällä on, hän ei malta odottaa vastausta riittävän kauan.

Puhu oikealle henkilölle huoneessa

Kun haluaa puhua päättäjän puolelleen, on olennaista, että osaa palaverissa puhua nimenomaan päättäjälle – eikä sille mukavalle hepulle, joka on kanssani jo valmiiksi samaa mieltä.