Puhu päättäjä puolellesi

Onko pakko, enkö saisi vain keskittyä työhöni?

Ikävä pilata bileet, mutta vastaus on yksiselitteisesti: et.

Kukaan yksilö tässä maailmassa ei tule selviämään hautaan saakka ilman, että joutuu kertaakaan perustelemaan näkökantaansa. Tai jos uskot olevasi sellainen, niin siinä tapauksessa suuntaa internetin vihreämmille laitumille ja sulje tämä ikkuna. Mutta me muut kuolevaiset joudumme vähän väliä tilanteeseen, jossa on ihan pakko saada muut näkemään asiat siitä kulmasta, josta haluamme.

Välillä ”muut” on kehityskeskustelussa pöydän yli meitä tiukasti silmiin tuijottava pomo. Toisinaan se on vastaan inttävä kollega (tai puoliso). Usein se on palaverissa pullavatia kohti kurkottava asiakas, jolla on vahvat mielipiteet mutta vähän tietämystä.

Mitä lasittuneempi katse pöydän toisella puolella on, sitä kylmempi hiki selkäpiitä pitkin valuu norona alas. Mikä on, kun ei faktat riitä? Mitä muuta voin tähän enää muka lisätä?

Aloita näistä näkökulmista ja vinkeistä

Ohjaa keskustelua kysymysten kautta

Jos asiantuntija tuntee paniikinomaista tarvetta vakuuttaa asiakas omasta osaamisestaan, hän saattaa unohtaa yhden tehokkaimmista työkaluista. Kysymyksillä asiantuntemus saattaa tulla jopa paremmin esiin kuin vastauksilla.

Arvot ratkaisevat argumentaation onnistumisen

Mitä paremmin tunnet muiden arvot, sitä helpompaa on valita sellaiset perustelut, joilla kuulija kääntyy puolellesi. Ja mitä paremmin tunnet omasi, sitä nopeammin huomaat, kun yrität myydä perustelua itsellesi, etkä vastapuolelle.

Kuinka nopeasti on nopeasti?

Tuntuu vähän hölmöltä kysyä, mitä nopeasti tarkoittaa. Kyllähän sen nyt lapsikin tietää, että nopeasti on nopeasti.

Introvertti on neuvotteluninja

Neuvottelu-jujutsu on taito, jota kuka tahansa voi opetella ja olisi hyväkin. Mutta on totta, että introverteilla on monia luontaisia ominaisuuksia, jotka ovat neuvottelutilanteissa eduksi.

Miksi asiakas vastaa ohi kysymyksen?

Devaaja tuntee itsensä ymmärrettävästi väärinymmärretyksi ja turhautuneeksi, jos asiakas tuntuu vastaavan mitä huvittaa, eikä siihen mitä kysytään.

Pidettäisiinkö alkuun pieni esittelykierros?

Onkohan kukaan koskaan miettinyt, mitä hyötyä esittelykierroksesta on oikeasti? Koska niiltä ei kuitenkaan voi täysin välttyä, tässä formula, jolla tilanne sujuu kivuttomammin.