Vuorovaikutus on ihastuttava sana, koska se suomenkielelle ominaiseen tapaan alleviivaa asiaa. Jääkaappi on kaappi, jossa on jäätä. Vuorovaikutus on vuoron perään vaikuttamista.
Puhu päättäjä puolellesi
Onko pakko, enkö saisi vain keskittyä työhöni?
Ikävä pilata bileet, mutta vastaus on yksiselitteisesti: et.
Kukaan yksilö tässä maailmassa ei tule selviämään hautaan saakka ilman, että joutuu kertaakaan perustelemaan näkökantaansa. Tai jos uskot olevasi sellainen, niin siinä tapauksessa suuntaa internetin vihreämmille laitumille ja sulje tämä ikkuna. Mutta me muut kuolevaiset joudumme vähän väliä tilanteeseen, jossa on ihan pakko saada muut näkemään asiat siitä kulmasta, josta haluamme.
Välillä ”muut” on kehityskeskustelussa pöydän yli meitä tiukasti silmiin tuijottava pomo. Toisinaan se on vastaan inttävä kollega (tai puoliso). Usein se on palaverissa pullavatia kohti kurkottava asiakas, jolla on vahvat mielipiteet mutta vähän tietämystä.
Mitä lasittuneempi katse pöydän toisella puolella on, sitä kylmempi hiki selkäpiitä pitkin valuu norona alas. Mikä on, kun ei faktat riitä? Mitä muuta voin tähän enää muka lisätä?
Aloita näistä näkökulmista ja vinkeistä
Miksi asiakas vastaa ohi kysymyksen?
Devaaja tuntee itsensä ymmärrettävästi väärinymmärretyksi ja turhautuneeksi, jos asiakas tuntuu vastaavan mitä huvittaa, eikä siihen mitä kysytään.
Vastaus löytyy tilanteesta
Ihmisessä on valloillaan kaksi vastakkaista voimaa. Tarve varmuuteen ja kontrolliin sekä tarve vaihteluun ja luovuuteen. Kummankin puolen kohtuukäyttö on avain menestyksekkäisiin neuvotteluihin.
Pidettäisiinkö alkuun pieni esittelykierros?
Onkohan kukaan koskaan miettinyt, mitä hyötyä esittelykierroksesta on oikeasti? Koska niiltä ei kuitenkaan voi täysin välttyä, tässä formula, jolla tilanne sujuu kivuttomammin.
Voiko olla kunnollista kommunikaatiota?
Omien ja muilta lainattujen kokemusten mukaan työelämän kommunikaatio-ongelmat ovat muun muassa tällaisia.
Onkohan Ahtisaarella huijarisyndrooma?
Kun tehtävänä on puhua päättäjä puolelleen, heti ensimmäisenä törmätään tuttuun vaivaan. Sisuskaluissa alkaa kalvaa kammottava epäilys: mitä, jos paljastun huijariksi.
Nämäkin ovat aikasi arvoiset
Vaikuttavan puheen anatomia – The green, blue, red movement
Esteve Pannetier
Mitä yhteistä on vaikuttavilla puhujilla ympäri maailman ja yli vuosisatojen? He puhuvat paljon muista, vähän itsestään. Vaikuttavien puheiden pohjalta analysoitu the green, blue, red -tekniikka auttaa hahmottamaan oman puheen painotuksia ja niiden vaikutuksia. Esteve Pannetierin erinomainen puhe TEDx Turku -tapahtumassa vuodelta 2013.
Retoriikka erottaa devaajista asentajat ja asiantuntijat
Teemu Suoranta
Artikkelissa Suorannan Teemu ruotii, miksei pelkkä faktapuhe riitä vakuuttamaan. Jo palaverin päättyessä suuri osa faktoista on kadonnut asiakkaan päästä ja jäljelle jää vain se, mitä sait hänet tuntemaan. Asiaa vastaan ei auta rimpuilla – retoriset keinot kuuluvat asiantuntijan päivittäisiin työkaluihin.