Blogi

Haastattelu: Kirjoittava asiantuntija pärjää paremmin

”Hyvä teksti on monenlaisten asioiden risteymäkohta. Siinä on usein sekä tunnetta että tietoa, ja sen kirjoittaminen vaatii sekä inspiraatiota että rutiinia. Kyse on tasapainon hakemisesta”, kertoo Mirjami Haimelin.

Asiakastyössä luotettavuus rakentuu neljästä osasta

Luotettavuus (trustworthiness) on uskottavuuden (credibility), toimintavarmuuden (reliability) ja läheisyyden (intimacy) summa jaettuna itsekkyydellä (self-orientation). Se selittää, miksi välittäminen on tärkeämpää kuin olla aina oikeassa.

Nämä lukisin (tai kuuntelisin) uudelleen – Max Romantschuk

Verkkokauppa.comin Head of Development Max Romantschuk on moniulotteisesti utelias tyyppi, joka lukee ja kuuntelee paljon. Poimi lomakauden lukuvinkiksi esimerkiksi johtamisoppia ydinsukellusveneestä, kertomuksia internetin alkuajoilta tai kuuntele koko maailman historia 48 luentoon tiivistettynä.

Tiedosta ei seuraa toimintaa, joten mikä avuksi?

Avain on siinä, että meidän täytyy kokea tekemämme asian riittävän tärkeäksi. Siis ei tietää tärkeäksi, vaan tuntea, että se on tärkeää. Tässä hyvä johtaja, valmentaja tai terapeutti voi auttaa.

Vieraskynä: Tunteet itsensä johtamisen työkaluina

Tunteita voi hyödyntää apuna itsensä johtamisessa. Jokaisella tunteella on jokin viesti, jonka informaatioon kannattaa suhtautua uteliaasti ja avoimesti. Aiheesta kirjoittaa vieraskynässään Pekka Suomala Goforelta.

Kaikuluotaa itsellesi lisää tietoa

Kaikuluotaus antaa kuulijan ymmärtää, että en nyt ihan ymmärtänyt tätä. Silti kaiku ei väitä, että toinen olisi selittänyt asian jotenkin huonosti. Se pyytää tarkennusta, mutta samalla jättää avoimeksi sen, mitä lisätietoa tai paljonko vastaajalta odotetaan.

Vieraskynä: Toisen koronakaranteeni on toisen viestintäarki

”Tämä epidemia tietysti vaikuttaa omiin päivittäisiin rutiineihin paljonkin, mutta vaikuttaako se myös tekemiseen tiimin kanssa, jota en muutenkaan koskaan tapaa kasvotusten?”, pohtii vieraskynässään Mikko Suominen