Blogi

Hanlonin partaveitsi opettaa tulkitsemaan asiat paremmin

Ihmisellä on taipumus olettaa, että ikävä tapahtuma oli tarkoituksella pahantahtoinen. Hanlonin partaveitsi sen sijaan neuvoo: “Älä koskaan oleta pahuudeksi sitä, minkä voi selittää myös huolimattomuudella.”

Vieraskynä: Itsensä johtamista perkeleellä

”Itsemyötätunto on tiivistettynä sitä, että kohtelee itseään niin kuin kohtelee parasta kaveriaan silloin, kun tällä on todella vaikeaa. Kuulostaa helpolta, mutta on yllättävän vaikeaa, jos on tottunut olemaan itseään kohtaan todella armoton ja ankara”, kirjoittaa Mikael Siirtola.

Vieraskynä: Konsultti kuuntelee enemmän kuin neuvoo

”Järkeilin, että asiakas maksaa osaamisestani paljon rahaa, joten minun pitäisi mahdollisimman nopeasti osoittaa olevani tehdyn investoinnin arvoinen. Aika ja kokemus ovat kuitenkin osoittaneet, että konsultin supertaito ei ole se, miten nopeasti konsultti pystyy ratkomaan asiakkaan ongelmat tai sanomaan jotain todella viisasta.”

Huijarisyndrooma vaivaa myös menestyjiä

Atlassianin perustajajäsen ja toimitusjohtaja Mike Cannon-Brookes avaa rehellisessä puheenvuorossaan, kuinka huijariajatukset ovat kulkeneet hänen mukanaan aina.

Haastattelu: Kirjoittava asiantuntija pärjää paremmin

”Hyvä teksti on monenlaisten asioiden risteymäkohta. Siinä on usein sekä tunnetta että tietoa, ja sen kirjoittaminen vaatii sekä inspiraatiota että rutiinia. Kyse on tasapainon hakemisesta”, kertoo Mirjami Haimelin.

Asiakastyössä luotettavuus rakentuu neljästä osasta

Luotettavuus (trustworthiness) on uskottavuuden (credibility), toimintavarmuuden (reliability) ja läheisyyden (intimacy) summa jaettuna itsekkyydellä (self-orientation). Se selittää, miksi välittäminen on tärkeämpää kuin olla aina oikeassa.