Epäonnistumme viestinnässä, koska meitä pelottaa, että epäonnistumme viestinnässä

Tavallaan koko tämän tekstin voisi tiivistää yhteen kehotukseen: meditoi.

Useimmiten meillä on kaikki onnistumisen avaimet kourassamme, mutta emme näe niitä, kun emme peloiltamme ehdi katsoa. Meditoimalla ihminen saa merkittävän määrän kirkkautta ja rauhaa ajatteluun ja sitä myötä tekemiseen.

Asiantuntijan ammattitaidon yksi suurin kompastuskivi ovat hänen omat tunteensa ja pelkonsa. Koska pelkäämme epäonnistumista, kasvojen menettämistä, torjutuksi tulemista, nolostumista, epäpäteviksi paljastumista ja virheiden tekemistä, säntäilemme. Vaikka tiedämme paremmin, pelko ja tunteet saavat meidät toimimaan hölmösti.

Kun rauhoitumme, näemme mahdollisuudet, löydämme vastaukset ja – ennen kaikkea – maltamme olla hiljaa ja kuunnella.

Ammattilainen kontrolloi tunteitaan ja halujaan

Kirjassaan The Trusted Advisor Meister, Green ja Galford kirjoittavat, että ammattilaisen täytyy oppia kontrolloimaan seuraavat tunteet ja halut:

  1. Halu (tai tarve?) ottaa kunnia ideasta itselleen
  2. Halu täyttää hiljaisuutta sisällöllä
  3. Halu antaa periksi epävarmuudelle ja latoa kaikki ansiomme pöytään
  4. Halu päättää ongelmaa koskeva keskustelu nopeasti, jotta voimme ratkoa sen myöhemmin rauhassa itse
  5. Halu suojata vastauksiamme siltä varalta, että olemme väärässä
  6. Halu kertoa oma versiomme asiakkaan tarinasta tai ongelmasta (liian nopeasti)

Näiden kaikkien ytimessä on erilaisia tarpeita ja tarpeen tyydyttämättä jäämisen pelkoja. Kahmimme kunniaa, koska meillä on tarve olla arvokkaita ja hyväksyttyjä. Pelkäämme uskottavuuden ja kunnioituksen menetystä. Hiljaisuuden täyttämisen taustalla on pelko, että paljastumme osaamattomaksi tai asiakas on meihin tyytymätön. Ansioiden esittelyn taustalla on sama uskottavuuden ja kunnioituksen tarve ja toisaalta pelko, että asiakas torjuu meidät, jos emme vakuuta häntä omasta osaamisestamme.

Halu ratkoa ongelmat rauhassa ja halu suojata vastauksia liittyvät esimerkiksi epäonnistumisen pelkoon ja varmuuden tarpeeseen. Ja toisaalta halu kertoa oma versiomme liittyy nähdyksi tulemisen ja huomion tarpeeseen, haluun olla tärkeä ja tarpeellinen sekä pelkoon omasta merkityksettömyydestämme.

Ammattilainen malttaa mielensä tarpeidensa ja pelkojensa keskellä

Kun ihminen on perillä omista tarpeistaan, haluistaan ja peloistaan, hän pystyy toimimaan niistä huolimatta. Hän pystyy asettamaan omat tarpeensa hetkeksi syrjään ollakseen läsnä asiakkaalle ja hänen tarpeilleen. Ammattilainen tietää, että hänellä olisi sisäsyntyinen tarve kiirehtiä, varmistella, saada kunniaa, olla oikeassa ja esittää osaavaa. Siksi ja siitä huolimatta hän hengittää ja rauhoittuu.

Avain hyvään viestintään alkaa siitä, että myöntää, että pelkää viestinnän epäonnistumista. Koska pelkäämme viestinnän epäonnistumista, panikoimme omaa vastaustamme, emme välttämättä myönnä, että emme tiedä tai ymmärrä, yritämme olla liian nopeita ja mahdollisimman oikeassa. Nämä kaikki vievät fokuksen pois tilanteesta ja siitä, mitä toinen yrittää meille kertoa, meihin itseemme. Vastaus ei kuitenkaan ole meissä.

Sen sijaan vastaus löytyy:

Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta on yllättävän vaikeaa. Siksi yksinkertainen neuvoni on: meditoi.

Yksinkertaisimmillaan sulje kohta silmäsi juuri siinä, missä juuri nyt istut ja keskity hetki hengitykseesi. Kun ajatuksesi karkaa, palauta se lempeästi ja tuomitsematta takaisin hengitykseesi. Vietä näin aluksi kolme minuuttia. Toista harjoitus joka päivä, mutta lisää hiljalleen pituutta, kunnes pääset kymmeneen minuuttiin. Tee kymmenen minuuttia joka päivä, älä katkaise ketjua. Jos taas kaipaat tarkempaa opastusta, ota avuksesi esimerkiksi Sam Harris. Lopulta huomaat, että näet avaimet kädessäsi.

Vai mitä mieltä oot?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.