Kun haluaa puhua päättäjän puolelleen, on olennaista, että osaa palaverissa puhua nimenomaan päättäjälle – eikä sille mukavalle hepulle, joka on kanssani jo valmiiksi samaa mieltä.
Blogi
Ohjaa keskustelua kysymysten kautta
Jos asiantuntija tuntee paniikinomaista tarvetta vakuuttaa asiakas omasta osaamisestaan, hän saattaa unohtaa yhden tehokkaimmista työkaluista. Kysymyksillä asiantuntemus saattaa tulla jopa paremmin esiin kuin vastauksilla.
Miksi se minulle ärähti, vaikka tarjosin vain apua?
Syyttämisen tehtävä on lievittää meidän omaa pahaa oloamme, tukalaa tunnetilaa ja kipua. Silloin syytön sivullinen saattaa saada täyslaidallisen, vaikkei sitä ansaitsekaan.
Miksi ekstrovertti älähtää, vaikkei kalikka lennä?
Minä ekstroverttinä närkästyin tweetistä ja jouduin hengittelemään hyvän tovin, etten vastannut mitään terävää ja loukkaantunutta. Sitten aloin tutkia, mitä oikein tapahtui.
Faktat eivät saa edes älykästä muuttamaan käsitystään
Me haluaisimme uskoa, että äly auttaa meitä muuttamaan maailmankuvaamme faktojen avulla. Tieteen mukaan ei kuitenkaan siltä näytä.
Kukaan ei ole koskaan väärässä keskustelun alkaessa
Väärässä oleminen on meille ihmisille melko vaikea rasti. Etenkin siksi, että olemme lähtökohtaisesti aina oikeassa – tai siltä se ainakin jokaisesta itsestään tuntuu.
Konfliktissa olennaista on tunne, että olemme eri mieltä samalla puolella
Konflikti on sanana aika järeä, mutta tarkoitan sillä kaikkia niitä tilanteita, joissa kaksi henkilöä asettuu erimielisenä vastakkain puimaan asiaa, tilannetta tai näkökulmaa.
Rakas devaaja
Olen ollut tänä vuonna todella kiltti ja kunnollinen ihmisolento. Saanko siis toivoa sinulta pientä joululahjaa: vastausta lyhyeen kyselyyn.
Joulu perheen kanssa tarjoaa tilaisuuden harjoitella
Perhe on mestari antamaan palautetta. Osa siitä on suoraa, osa epäsuoraa, osa aiheellista ja osa suorastaan asiatonta. Hermon kiristyessä on mahdollista tehdä tutkimusmatka omien triggereiden äärelle.
Arvot ratkaisevat argumentaation onnistumisen
Mitä paremmin tunnet muiden arvot, sitä helpompaa on valita sellaiset perustelut, joilla kuulija kääntyy puolellesi. Ja mitä paremmin tunnet omasi, sitä nopeammin huomaat, kun yrität myydä perustelua itsellesi, etkä vastapuolelle.