Tuntuu vähän hölmöltä kysyä, mitä nopeasti tarkoittaa. Kyllähän sen nyt lapsikin tietää, että nopeasti on nopeasti.
Blogi
Täytyykö pyytää anteeksi, vaikkei ole tehnyt mitään väärin?
Me kysymme aivan liian vähän kysymyksiä. Selvitämme aivan liian vähän taustatietoja. Lähdemme useimmiten suin päin vastaamaan, että ”älä nyt hyvä ihminen raivostu, sehän oli VITSI”.
Feeling + behaviour + impact = FBI-palautemalli
FBI-mallin palaute soveltuu parhaiten tilanteisiin, joissa arvioidaan ihmisen käytöstä ja tekoja, jotka ovat aiheuttaneet tunteita – negatiivisia tai positiivisia.
Hampurilainen ei sovi palautteeseen
Hampurilaismalli päästää kaikki osapuolet liian vähällä. Pahimmillaan se antaa luvan paeta tilanteesta ja jättää asian sikseen.
”Käytä sellaista kieltä, että asiakkaatkin ymmärtävät”
”Niin että X ymmärtää” on mahdoton tehtäväksianto. Emme voi tietää, miten joku ymmärtää. Kyseessä on kammottava ohje, vaikkei se ohjeen antajan vika olekaan.
Introvertti on neuvotteluninja
Neuvottelu-jujutsu on taito, jota kuka tahansa voi opetella ja olisi hyväkin. Mutta on totta, että introverteilla on monia luontaisia ominaisuuksia, jotka ovat neuvottelutilanteissa eduksi.
”Joo ja” nytkäyttää keskustelun helpommin eteenpäin kuin ”niin mutta”
Heti tekee mieli huutaa pari muttaa. Mutta entäs jos siihen on ihan pakko vastata mutta? Mutta entä jos se toinen on yksinkertaisesti väärässä?
Papupata ja viilipytty – kuka määrää keskustelun tahdin?
Vuorovaikutus on ihastuttava sana, koska se suomenkielelle ominaiseen tapaan alleviivaa asiaa. Jääkaappi on kaappi, jossa on jäätä. Vuorovaikutus on vuoron perään vaikuttamista.
Miksi asiakas vastaa ohi kysymyksen?
Devaaja tuntee itsensä ymmärrettävästi väärinymmärretyksi ja turhautuneeksi, jos asiakas tuntuu vastaavan mitä huvittaa, eikä siihen mitä kysytään.
Vastaus löytyy tilanteesta
Ihmisessä on valloillaan kaksi vastakkaista voimaa. Tarve varmuuteen ja kontrolliin sekä tarve vaihteluun ja luovuuteen. Kummankin puolen kohtuukäyttö on avain menestyksekkäisiin neuvotteluihin.