Perhe on mestari antamaan palautetta. Osa siitä on suoraa, osa epäsuoraa, osa aiheellista ja osa suorastaan asiatonta. Hermon kiristyessä on mahdollista tehdä tutkimusmatka omien triggereiden äärelle.
Työkaluja vaikeisiin tilanteisiin
Konfliktiin on aina kätkettynä kasvun paikka
On helppo olla hyvä tiimipelaaja niinä päivinä, kun kaikki ovat tyytyväisiä. Vaatii taitoa olla hyvä tiimipelaaja toisina päivinä, kun mielipiteet, tavoitteet ja persoonat törmäävät. Jokaiseen erimielisyyteen, konfliktiin ja hankalaan kohtaamiseen sisältyy kuitenkin mahdollisuus kehittyä paremmaksi.
Tällaiset tilanteet aiheuttavat ensi alkuun tukalan olon. Ihmisellä on luontainen taipumus pyrkiä välttämään epämukavuutta, pelkoa ja torjuntaa. Lisäksi useimmat meistä on kasvatettu ajattelemaan, ettei saisi riidellä. Siksi vaikeat tilanteet tekee mieli kiertää kaukaa tai vähintäänkin taputella riidanalut mahdollisimman nopeasti sammuksiin. Se ei ole pidemmän päälle kestävä ratkaisu.
Kaikki erimielisyydet eivät ole tarpeellisia, mutta haluan auttaa sinua tunnistamaan ne, jotka ovat. Haluan antaa sinulle erilaisia työkaluja sietää hankalia tilanteita, käsitellä kenkkuja tyyppejä ja käydä vaikeita keskusteluja. Millaista hyvä riitely on? Miten annetaan kriittistä palautetta? Kuinka ollaan rakentavalla tavalla eri mieltä?
Aloita näistä näkökulmista ja vinkeistä
Minulla ei ole syytä olla tyly vain koska oli flow päällä
On vaivatonta piiloutua sen taakse, että ”minä nyt vaan olen tämmönen”. Oma lähtökohta on hyvä tiedostaa, mutta linnaketta siitä ei kannata rakentaa.
En ole tyly, minulla on vain flow päällä
On mahdollista, ettei pomosi, tiiminvetäjäsi, kollegasi tai puolisosi tiedä, millaista tuhoa he saavat keskeytyksellä aikaan. Kerro se heille!
Täytyykö pyytää anteeksi, vaikkei ole tehnyt mitään väärin?
Me kysymme aivan liian vähän kysymyksiä. Selvitämme aivan liian vähän taustatietoja. Lähdemme useimmiten suin päin vastaamaan, että ”älä nyt hyvä ihminen raivostu, sehän oli VITSI”.
Feeling + behaviour + impact = FBI-palautemalli
FBI-mallin palaute soveltuu parhaiten tilanteisiin, joissa arvioidaan ihmisen käytöstä ja tekoja, jotka ovat aiheuttaneet tunteita – negatiivisia tai positiivisia.
Hampurilainen ei sovi palautteeseen
Hampurilaismalli päästää kaikki osapuolet liian vähällä. Pahimmillaan se antaa luvan paeta tilanteesta ja jättää asian sikseen.
Vastaus löytyy tilanteesta
Ihmisessä on valloillaan kaksi vastakkaista voimaa. Tarve varmuuteen ja kontrolliin sekä tarve vaihteluun ja luovuuteen. Kummankin puolen kohtuukäyttö on avain menestyksekkäisiin neuvotteluihin.
Nämäkin ovat aikasi arvoiset
Leadership and Self-Deception
The Arbinger Institute, 2009
Minä olen oikeassa ja muut ovat useimmiten väärässä. Minä olen ahkera ja teen asiat oikein, muut ovat laiskoja ja tekevät huonoa työtä. Muiden käsiin ei voi luottaa mitään vastuuta, itse tekisin tämänkin paremmin. Ihmiset eivät arvosta sitä, mitä heidän puolestaan teen. Jos tunnistat itsesi yhdestäkään näistä, niin lue tämä kirja. Mielellään heti ja kertauksena parin vuoden välein.
Ei oo totta -podcastin vieraana koodarikuiskaaja
Katleena Kortesuo ja Elisa Heikura
Miksi hampurilaismallia ei pitäisi käyttää palautteenantoon koskaan eikä milloinkaan? Millainen on sen sijaan FBI-malli? Miksi kannattaa kysyä usein, että mitä muuta tämä voisi tarkoittaa? Katleenan podcastissa selvitetään, mikä koodarikuiskaaja oikein on ja annetaan konkreettisia vinkkejä kinkkisiin tilanteisiin.