Ärsyttävyys kuuluu elämään, ja sitä on syytä suorastaan odottaa. Ärsytyksen ilmestyminen ei ole merkki siitä, että kaikki on mennyt pilalle, vaan merkki siitä, että kaikki on niin kuin kuuluukin olla.
Blogi
Kontekstin kertominen parantaa keskustelun laatua
Konteksti, eli miksi juuri meille kerrotaan juuri tämä asia, parantaa keskustelun laatua. Kertoja saa paremman vastineen kertomukselleen, ja kuulija jaksaa ja osaa kuunnella paremmin.
Oliko pomosi Nordic Business Forumissa 2024
Jos pomosi oli NBF:ssä, hän on luultavasti nyt altis erilaisille kehitysideoille. Nappaa tästä tärppilista ensi maanantaipalaverin agendalle.
“Mä olen vaan rehellinen!”
Jos tarkoituksemme on käydä antoisaa keskustelua, ei riitä, että on rehellinen. On oltava myös rakentava, myötätuntoinen ja ymmärtäväinen. Ilman näitä rehellisyys todennäköisesti aiheuttaa vain tuhoa.
Mitä tehdä, kun joku ärsyttää?
Ihmiset ärsyttävät meitä toisinaan, emmekä voi sille mitään. Mutta vaikka ärsyttävyyden hyväksyisi osaksi elämää, se ei silti poista sitä tosiasiaa, että ärsyttää. Mitä siis tehdä ärsytykselle?
Sinä ≠ ajatuksesi
Kaikki ajatuksesi eivät ole totta. Sinä et ole yhtä kuin ajatuksesi. Siinä se kaikessa lyhykäisyydessään. Mutta miksi nämä näkökulmat kannattaisi sisäistää?
Vieraskynä: Virheet opettavat vain niitä, jotka niitä opiskelevat
Mikä on blameless postmortem ja miksi se on yksi tärkeimmistä työkaluista, mitä tiimit ja organisaatiot voivat käyttää?
Kuulemme välillä ihan mitä sattuu
Olemme tottuneet luottamaan havaintoihimme ja muistiimme. Tosiasiassa havaintomme ovat subjektiivisia, ja muistissamme on reikiä. Kun hetken päästä muistelemme mennyttä tapahtumaa, on siitä jäänyt mieleen vain murusia, joista muodostamme päässämme itsellemme mieluisan tai järkeenkäypän tarinan.
Jokainen meistä on joskus jankuttaja
Mitä enemmän kannamme huolta tai turhautumista, sitä todennäköisemmin itse kustakin kuoriutuu jankuttaja. Toistamme itseämme kuulluksi tulemisen toivossa. Jos jankuttaminen ei kuitenkaan tunnu auttavan, mitä kannattaisi tehdä?
Kun tunne ottaa vallan, ajattelu ja viestintä kompastelevat
Kun meissä ottaa vallan joku äänekkäämpi tunne, keskittymisemme kiinnittyy siihen. Omat tunteemme ja tarpeemme vaativat huomiomme. Emme enää pysty asettumaan toisen ihmisen asemaan. Näissä hetkissä viestintä alkaa yleensä kompastella.