Omien ja muilta lainattujen kokemusten mukaan työelämän kommunikaatio-ongelmat ovat muun muassa tällaisia.
Puhu päättäjä puolellesi
Onko pakko, enkö saisi vain keskittyä työhöni?
Ikävä pilata bileet, mutta vastaus on yksiselitteisesti: et.
Kukaan yksilö tässä maailmassa ei tule selviämään hautaan saakka ilman, että joutuu kertaakaan perustelemaan näkökantaansa. Tai jos uskot olevasi sellainen, niin siinä tapauksessa suuntaa internetin vihreämmille laitumille ja sulje tämä ikkuna. Mutta me muut kuolevaiset joudumme vähän väliä tilanteeseen, jossa on ihan pakko saada muut näkemään asiat siitä kulmasta, josta haluamme.
Välillä ”muut” on kehityskeskustelussa pöydän yli meitä tiukasti silmiin tuijottava pomo. Toisinaan se on vastaan inttävä kollega (tai puoliso). Usein se on palaverissa pullavatia kohti kurkottava asiakas, jolla on vahvat mielipiteet mutta vähän tietämystä.
Mitä lasittuneempi katse pöydän toisella puolella on, sitä kylmempi hiki selkäpiitä pitkin valuu norona alas. Mikä on, kun ei faktat riitä? Mitä muuta voin tähän enää muka lisätä?
Aloita näistä näkökulmista ja vinkeistä
Nämäkin ovat aikasi arvoiset
Vaikuttavan puheen anatomia – The green, blue, red movement
Esteve Pannetier
Mitä yhteistä on vaikuttavilla puhujilla ympäri maailman ja yli vuosisatojen? He puhuvat paljon muista, vähän itsestään. Vaikuttavien puheiden pohjalta analysoitu the green, blue, red -tekniikka auttaa hahmottamaan oman puheen painotuksia ja niiden vaikutuksia. Esteve Pannetierin erinomainen puhe TEDx Turku -tapahtumassa vuodelta 2013.
Retoriikka erottaa devaajista asentajat ja asiantuntijat
Teemu Suoranta
Artikkelissa Suorannan Teemu ruotii, miksei pelkkä faktapuhe riitä vakuuttamaan. Jo palaverin päättyessä suuri osa faktoista on kadonnut asiakkaan päästä ja jäljelle jää vain se, mitä sait hänet tuntemaan. Asiaa vastaan ei auta rimpuilla – retoriset keinot kuuluvat asiantuntijan päivittäisiin työkaluihin.