Yritysten kulttuurityöpajat ja arvomäärittelyt saattavat tuntua päälleliimatulta workshop-humpalta ja joskus ne myös ovat sitä. Jos ylhäältä sanellut käsitykset yrityksen kulttuurista ovat arjen toiminnasta, bisneksen ytimestä ja päivittäisistä tapahtumista irrallaan, on niihin vaikea uskoa ja samaistua.
Sen sijaan kun yrityksen arvot ovat sekä liiketoimintaa että toimintakulttuuria ohjaava ydin, alkaa yritykselle muodostua oma tarina: “tällaisia me olemme”. Se erottaa meidät muista, se sitoo meidät yhteen. Vaikka kulttuuri ei ole muuttumaton museoesine, sen arvopohjainen ydin voi säilyä kulttuurimurroksessakin. Se vaatii kuitenkin viestintää – ja etenkin dialogia.
Näihin teemoihin sukellamme aiheeseen intohimoisesti suhtautuvan Outi Sivosen, Solitan CHRO:n ja Yrityskulttuurit murroksessa -kirjan kirjoittajan kanssa.
Anna kulttuurivirran viedä!