Aikanaan kun tein päivätyökseni pelkkää markkinointia, oli välillä todella työlästä koittaa löytää uusi näkökulma tuttuun brändiin, tuotteeseen tai palveluun. Toisinaan taas oli hankalaa päästä omien ennakko-oletusten ohi ja tavoittaa asiakkaan oma näkökulma. Ihmisellä kun on taipumus jäädä jumiin tiettyihin kysymyksiin ja niiden vastauksiin.
Kerran tällaisen tuskailun keskellä kollegani linkitti minulle tämän Dietmar Dahmenin TEDx-puheen. Katsoessani sen riemastuin siitä valtavasti ja käytän sitä aina aika ajoin. Sitten unohdan sen tyystin, kunnes lopulta muistan taas, kun olen jo ehtinyt jumittua ajatusteni kanssa johonkin koloon.
Dahmenin kysymyskompassi tiivistettynä
- Miksi analysoi mennyttä, selvittää faktoja ja se lähtee liikkeelle aina siitä, mikä jo on.
- Miksi ei avaa enemmän mahdollisuuksia ja on luova kysymys.
- Mitä jos katsoo tulevaisuuteen ja tarjoaa useita eri vaihtoehtoja.
- Mitä jos ei löytää kaiken syvimmän olemuksen.
Näistä mitä jos ei on harvoin käytössä, koska se on kysymyksenä semi älytön. Se toimii näin: mitä jos tämä tuttu asia EI olisikaan se, mitä siitä juuri nyt ajattelemme. Mitä jos tämä verkkosivu ei olisikaan verkkosivu, niin mikä se olisi? Olisiko se kirja? Olisiko se peli? Olisiko se J.A.R.V.I.S.?
Markkinoinnin näkökulmasta on ilmeistä, mikä hyöty asioiden syvimmän olemuksen löytämisellä on. Kuten videollakin sanotaan, ihminen ostaa vapautta ja Harley Davidson tulee kaupan päälle. Ihminen ostaa työskentelyn helppoutta ja tietokone tulee kylkiäisinä.
Samalla mitä jos ei -kysymyksellä pääsee penkomaan myös ohjelmistokehitysprojekteissa asioiden syvintä olemusta. Näin on mahdollista löytää valinnoille uusia perusteluja, asiakkaiden tai käyttäjien salaisia haaveita sekä mahdollisia muita polkuja samaan (tai parempaan) lopputulokseen.
Siis mitä jos ei?
Tule juttelemaan teemasta tai jostain ihan muusta Koodarikuiskaajan Slackiin!