Onkohan kukaan koskaan miettinyt, mitä hyötyä esittelykierroksesta on oikeasti? Ensimmäiset esittelyt menevät ohi, kun ihmiset miettivät, mitä pirua sitä pitäisi itsestään sanoa. Jälkimmäiset menevät ohi siksi, kun ihmiset miettivät, mitä typerää sitä tulikaan sanottua.
Koska esittelykierroksilta ei voi täysin välttyä, tässä formula, jolla tilanne sujuu kivuttomammin. Tämä kannattaa ajatella läpi jo etukäteen, jotta palaverissa ehtii miettiä muutakin kuin omaa vuoroaan. Vaikka esittelykierrosta ei tulisikaan, näiden miettiminen helpottaa palaverin kulkua muutenkin.
1. Keitä palaverissa on paikalla?
Mikä on kuulijoiden osaamisen taso? Jos paikalla on kollegoita, voi esittelyyn ja muihin puheenvuoroihin mättää ihan rauhassa alan sanastoa niin paljon kuin ehtii. Jos taas paikalla on ihan muiden asioiden osaajia, kannattaa pitäytyä ylätasolla ja puhua mieluummin jopa liian yksinkertaisesti kuin vähääkään hankalasti.
Eli jos ollaan myymässä uudelle asiakkaalle vasta ideaa, häntä kiinnostaa todennäköisesti eniten se, että sinä olet asiantuntija. Ei se, oletko back end, front end vai full stack devaaja.
2. Mikä on palaverin tarkoitus?
Jos suinkin mahdollista, selvitä palaverin avoin – tai salainen – agenda ja kenen pää täytyy kääntää mihinkin asentoon. Muuten se nimittäin saattaa olla sinun pääsi, jota ollaan kääntämässä. Jo esittelyvaiheessa voit valitsemillasi sanoilla vakuuttaa paikallaolijat siitä, että sinulla on käsillä olevasta asiasta paras ja syvin tietämys.
Jos siis palaverissa on tarkoitus päättää käytettävä teknologia, voit kertoa tehneesi vastaavia projekteja määrän X ja sinulla on kokemusta teknologioista A, B ja C. Silloin päätäntätilanteessa mielipiteesi B:n ja C:n eroista painavat enemmän kuin jonkun, joka googletti nimet matkalla palaveriin.
3. Mihin kaikkia muita sattuu?
Tämä on kohdista kaikkein tärkein. Loppujen lopuksi valtaosa ihmisistä ei ole kiinnostunut muista vaan siitä, miten muut voivat auttaa. Käännä siis ajattelusi pois muodosta ”minä osaan tätä ja tuota” tai ”minä olen tehnyt sitä ja tätä”. Sen sijaan mieti jo valmiiksi, mitä ongelmia sinun tehtäväsi on tässä kokoonpanossa ratkoa tai miten paljon parempi lopputuloksesta tulee, kun sinä olet siinä mukana.
Siis millaisesta kiipelistä voit paikallaolijat pelastaa? Kuinka paljon heidän rahojaan voit säästää? Kuinka nopeasti saat valmista aikaiseksi? Miten monessa onnistuneessa projektissa olet ollut mukana?
4. Pidä takataskussa hauska yksityiskohta
Palaverit etenkin uusien ihmisten kanssa ovat aluksi kankeita ja vaivaantuneita tilanteita, joita huumori keventää merkittävästi. Jos taskussasi on esittelytilanteita varten hauska yksityiskohta, saatat saada muut hymyilemään tai jopa nauramaan. Se sulattaa jään.
Tällaisia ovat toteamukset, kuten ”minä olen se, jolta tullaan aina kysymään, kun tulostin ei toimi” tai ”minä olen se, joka puhuu sujuvaa tietokonetta”. Yksityiskohta voi olla myös työpaikan ulkopuolinen, lämpöä tilanteeseen tuova. Esimerkiksi lause ”nämä renkaat silmien ympärillä johtuvat tyttärestä, joka on juuri ryhtynyt hammastuotantoon” tai ”harrastan salaa leipomista” tekee sinusta toisten silmissä helpommin lähestyttävän ja inhimillisen. Vaikuttaminen vaatii luottamusta ja luotamme ihmisiin, joista pidämme.
TL;DR Miettiessäsi omaa esittelyäsi käy läpi:
- Miten detaljitasolla omaa osaamista kannattaa käydä läpi suhteessa osallistujien tietotasoon.
- Mikä omassa osaamisessa on tämän palaverin agendan kannalta tärkeintä.
- Mikä omassa osaamisessa auttaa muita paikallaolijoita tai yhteistä projektiamme.
- Minkä pienen yksityiskohdan kertoisin.
Jäikö kysyttävää? Nakkaa kommentti tai tule kysymään tarkentavia kysymyksiä Koodarikuiskaajan Slack-ryhmään.